Ulica Puławska w Mokotowie ma szansę stać się bardziej przyjazna dla pieszych i rowerzystów, dzięki decyzji Rady Miasta Warszawy. W dniu dzisiejszym, rada zdecydowała o przeznaczeniu środków z Wieloletniej Prognozy Finansowej na projekt przebudowy odcinka ulicy Puławskiej pomiędzy Dolną a Rakowiecką.

Obecna struktura ulicy Puławskiej, z trzema pasami ruchu i ciasnymi chodnikami często zablokowanymi przez parkujące pojazdy, jest wynikiem przebudowy przeprowadzonej w latach 90. Już prawie 30 lat minęło od tamtej pory, co wskazuje na konieczność wprowadzenia zmian.

Zgodnie z deklaracjami Rafała Trzaskowskiego, prezydenta m.st. Warszawy, piesi otrzymają szersze chodniki do poruszania się, a rowerzyści skorzystają z bezpiecznej drogi rowerowej, oddzielonej od ruchu samochodowego jak i od pieszych. Przy tym wszystkim nie zapomina się również o lokalnych usługach oraz zieleni miejskiej.

Aby spełnić potrzeby wszystkich użytkowników Puławskiej, wymagana jest gruntowna zmiana charakteru tej ulicy oraz całościowa przebudowa. Nie wystarczy tylko malowanie pasów rowerowych pomiędzy pasami ruchu a parkującymi autami. Konieczna jest kompleksowa reorganizacja przestrzeni, włączając w to przesunięcie krawężników, latarni i systemu odwodnienia.

Modernizacja Puławskiej jest dużą inwestycją, przynoszącą znaczne utrudnienia. Z tego powodu może potrwać co najmniej rok i kosztować co najmniej kilkanaście milionów złotych. Przebudowa obejmuje prace ziemne, przesuwanie studzienek i innych elementów sieci teletechnicznych, a także zapewnienie dostępu do sąsiadujących nieruchomości.

Obecnie Mokotów doświadcza trudności związanych z realizacją inwestycji drogowych i transportowych o dużym znaczeniu dla całego miasta. Głównym zadaniem od dwóch lat jest budowa tramwaju na Wilanów, podczas której ulica Puławska służy jako główna droga objazdowa.

Następnym krokiem będzie budowa torowiska na ulicy Rakowieckiej, zakończona do lata 2025 roku. W wyniku tych prac konieczne będzie wprowadzenie objazdów prawdopodobnie po wschodniej jezdni Puławskiej. W tym samym czasie Zarząd Dróg Miejskich przygotuje dokumentację projektową i po zakończeniu inwestycji tramwajowej rozpocznie przebudowę samej Puławskiej.

Środki w wysokości 800 tys. zł, przekazane przez radnych miasta, umożliwią wybór projektanta. Przebudowa ulicy Puławskiej może zostać przeprowadzona w 2026 roku.

Przebudowa sprawi, że Puławska, jedna z najdłuższych ulic Warszawy, będzie w całości przystosowana do ruchu rowerowego. Dotychczas na Puławskiej powstały trasy rowerowe o długości aż 9 km. Przebudowa odcinka od Dolnej do Rakowieckiej uzupełni brakujący fragment tej infrastruktury rowerowej.

W ostatnich latach wiele ulic w Warszawie przeszło podobne procesy transformacji. Jednym z przykładów jest ulica Kondratowicza, centralny punkt Targówka. Zmiany na Mokotowie można porównać do transformacji ulicy Marszałkowskiej, gdzie również musziano rozwiązać problem szerokiej jezdni i samochodów parkujących na chodniku. W przypadku Puławskiej mówimy jednak o znacznie większej skali przedsięwzięcia.

Projekt ten jest częścią szerszych działań na rzecz poprawy infrastruktury dla rowerzystów w Warszawie. W znowelizowanej Wieloletniej Prognozie Finansowej znalazły się środki na inne inwestycje, w tym na budowę ostatnich etapów Trasy Łazienkowskiej i kładki pieszo-rowerowej nad Portem Czerniakowskim.