W samym sercu Polski, na ulicach Warszawy, odbywają się testy jednego z najczystszych ekologicznie pojazdów komunikacji miejskiej – Autosan Sancity 12 LFH, który został wyprodukowany na polskiej ziemi. Ten wyjątkowy autobus jest napędzany przez czysty wodór, co sprawia, że nie emituje żadnych szkodliwych substancji do środowiska. Jedyne co wydostaje się z jego rury wydechowej to para wodna. Przez cały miesiąc warszawiacy będą mieli okazję korzystać z tego niebieskiego ekologicznego autobusu. W najbliższym czasie najczęściej będzie on dostępny na trasie linii numer 222.

Po raz drugi Miejskie Zakłady Autobusowe postanowiły przetestować zaawansowaną technologię wodorową w warunkach miejskich. Ponad rok temu mieszkańcy Warszawy już mieli okazję zapoznać się z podobnym rozwiązaniem, kiedy to na ulice wyjechał Nesobus, inny polski pojazd napędzany wodorem. Teraz przyszedł czas na Autosan Sancity 12 LFH, który również powstał w Polsce, konkretnie w Sanoku.

Autosan Sancity 12 LFH jest autobusem o długości 12 metrów, wyposażonym w 30 miejsc do siedzenia oraz specjalne miejsce dla osób na wózkach. Jego silnik o mocy 230 kilowatów współdziała z magazynem energii składającym się z baterii litowo-tytanowych o mocy 235 kW oraz ogniwa wodorowego o mocy 70 kW. Przeprowadzane testy tego nowatorskiego rozwiązania pozwolą specjalistom z MZA na lepsze zrozumienie technologii wodorowej i jej możliwości, co może pomóc w przyszłych decyzjach dotyczących zakupu nowych pojazdów.

Autobus zasilany czystym wodorem został przydzielony do warszawskiej zajezdni „Woronicza”. Najczęściej będzie można go spotkać na trasie linii 222, która przechodzi przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście oraz Nowy Świat. Okazjonalnie autobus ten pojawi się także na innych liniach komunikacji miejskiej w Warszawie.

Stolica Polski konsekwentnie odnawia swój tabor transportu publicznego, wprowadzające bardziej ekologiczne pojazdy, aby zapewnić wyższy komfort podróżowania mieszkańcom i zminimalizować negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne. Obecnie Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają prawie 500 pojazdów o niskiej lub zerowej emisji, w tym 335 autobusów napędzanych gazem i ponad 160 elektrycznych. W Warszawie prowadzone są także testy dwóch kolejnych elektrobusów marek MAN i Yutong.

Jednak to nie koniec planów ekologicznej modernizacji transportu publicznego w stolicy. Już wkrótce do Warszawy trafią kolejne autobusy na prąd. Zarząd Transportu Miejskiego zamówił 12 autobusów typu przegub, a MZA jest blisko zakupu kolejnych 30. Obecnie trwa ocena ofert w przetargu, w którym czterech oferentów z całego świata zgłosiło swoje propozycje. Planowany jest również kolejny przetarg na zakup 80 elektrobusów przegubowych oraz nieco krótszych, o długości 12 metrów.