Znamy już zaktualizowane plany komunikacyjne Warszawy, które zapowiadają udogodnienia dla mieszkańców Woli. Nową trasę tramwajową na Kasprzaka, obejmującą 3,5 km torów oraz trzy pary komfortowych przystanków otaczanych mnóstwem zieleni, oficjalnie oddano do użytku o świcie. Trzy tygodnie przed przewidzianym terminem, pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z ruchu na nowej trasie. Dodatkowo, od 25 marca planowany jest powrót tramwajów na Wolską.
Podczas inauguracyjnej jazdy nowym odcinkiem, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wyraził swoje zadowolenie z postępu realizacji inwestycji, która rozpoczęła się dokładnie dwa lata temu. Ważnym atutem tej trasy jest możliwość szybkiego dojazdu do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz stacji kolejowej Warszawa Wola, co umożliwi łatwe przesiadki z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Nowa trasa znacząco poprawi komunikację dla mieszkańców Odolan i okolic ulicy Jana Kazimierza oraz ułatwi dojazd z Bemowa do centrum miasta.
Nowy odcinek tramwajowy ma długość blisko 3,5 km, z czego 2,3 km to nowo wybudowane tory pomiędzy Wolską a Skierniewicką, natomiast okolice 1,2 km torów na Wolskiej i Kasprzaka przeniesiono do wykopu. Trzy nowe przystanki: przy Płockiej, stacji kolejowej Warszawa Wola oraz przy Ordona są w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z małymi dziećmi oraz osób starszych. To samo dotyczy przystanku w wykopie – Reduta Wolska.
Projekt stanowi nie tylko inwestycję komunikacyjną, ale również ekologiczną. Jak zapowiedział Renata Niewitecka, przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska w Radzie Miasta st. Warszawy, otoczenie trasy zostanie zazielenione poprzez posadzenie 94 drzew oraz pokrycie ścian na przystanku Reduta Wolska bluszczem. Dodatkowo powiększony zostanie teren parku przez rozbetonowanie przestrzeni wokół nowej trasy tramwajowej.
Na nowym odcinku znajdować się będą tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 z częstotliwością 8 minut w godzinach szczytu i 12 minut poza nimi. Od 25 marca tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej, a trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Natomiast trasy linii 26 i 27 zostaną zmienione, a autobusy linii Z26 przestaną kursować.
Trasę na Kasprzaka, której budowa wyniosła 205,4 mln zł, wykonała firma Strabag. Stanowi ona część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pt. „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”, który otrzymał wsparcie w kwocie 156 mln złotych. Warszawa jest także beneficjentem prawie 5 miliardów złotych dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko.