Prace renowacyjne przy ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowym są już na ukończeniu. Odrestaurowano chodnik, utworzono ścieżkę rowerową i uporządkowano strefy parkingowe między aleją Solidarności a ulicą Królewską. W następnym roku planowane jest frezowanie zniszczonej nawierzchni jezdni. W trakcie prac posadzono również 63 drzewa.
Od kilku lat trwają stopniowe prace nad adaptacją ul. Marszałkowskiej. Początkowo zachodnia część ulicy – wzdłuż pl. Defilad – przeszła prawdziwą metamorfozę, z nową ścieżką rowerową, odświeżonym chodnikiem oraz wydzielonymi miejscami do parkowania na szerokiej jezdni. Dodatkowo teren ten zyskał 34 nowe drzewa (lipa srebrzysta „Varsaviensis”) oraz wiele krzewów i bylin. Następnie podobna transformacja dotknęła miejsca, gdzie ulica Marszałkowska wpada na pl. Bankowy, tam m.in. przebudowano jedno z najniebezpieczniejszych przejść dla pieszych w centrum.
W tym roku głównym punktem renowacyjnym jest obszar między al. Solidarności a ul. Królewską. Utworzono tam kolejną ścieżkę rowerową, która prowadzi od al. Solidarności do ul. Elektoralnej, następnie wzdłuż chodnika. Dzięki wymianie zniszczonego już trotuaru na nowe płyty chodnikowe, piesi zyskali więcej przestrzeni dla siebie. Dodatkowo, by wygospodarować więcej miejsca dla przechodniów, część parkowania przeniesiono na jeden z pasów jezdni, tworząc nowe parkingi.
Kompleks tych zmian dopełnia nowy nasadzony teren zieleni. Prace związane z tym etapem właśnie się kończą. Remontowany odcinek ulicy Marszałkowskiej zostanie ozdobiony 63 drzewami (29 platanów klonolistnych, 16 miłorzębów japońskich i 18 wiśni ptasich) oraz kilkudziesięcioma tysiącami krzewów, bylin i pnączy. Łącznie powierzchnia nowych nasadzeń wynosi niemal 2600 m², co odpowiada ilości zieleni potrzebnej do zakrycia trzech popularnych warszawskich „patelni”. W trakcie prac nie usunięto żadnego drzewa – 52 z nich zostały chronione, a dwa przesadzone.
Obecnie najwięcej prac prowadzi się na skrzyżowaniu ul. Marszałkowskiej z pl. Żelaznej Bramy (gdzie powstało wyniesione przejście dla pieszych i pas rowerowy) oraz w rejonie pl. Bankowego po stronie zachodniej. Można już podziwiać mysie ptasie na jezdni ul. Marszałkowskiej na wysokości Ogrodu Saskiego, a następnie 11 miłorzębów japońskich posadzonych wzdłuż restauracji przy południowo-zachodnim wylocie pl. Bankowego. W tym tygodniu do Warszawy trafiło również 16 platanów klonolistnych, które będą sadzone wzdłuż jezdni.
W planach są jeszcze prace nad chodnikiem między torami tramwajowymi a buspasem na pl. Bankowym, tuż za skrętem z ul. Senatorskiej. Zamiast obecnych donic, posadzone zostaną dziesięć dębów, co sprawi, że pl. Bankowy stanie się jeszcze bardziej zielony.
Na jesieni tego roku Zakład Remontów i Konserwacji Dróg – na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich – będzie frezować zniszczony asfalt na pl. Bankowym w miejscu, gdzie ma być utworzona ścieżka rowerowa. Natomiast na wiosnę przyszłego roku planowany jest remont nawierzchni zachodniej jezdni ul. Marszałkowskiej – między pl. Bankowym a ul. Królewską.
Te prace są częścią większego projektu, mającego na celu przekształcenie ścisłego centrum stolicy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną, zwanej Nowym Centrum Warszawy. W ramach tego projektu przebudowana została już al. Jana Pawła II od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Trwają prace nad nowymi drogami dla rowerów i przejściami dla pieszych. Ponadto jest już umowa na przygotowanie przebudowy na Marszałkowskiej między Ogrodem Saskim a Rotundą. Przewidziano tam więcej zieleni i drzew.
Poza tym prowadzi się wiele mniejszych inwestycji, które przyczyniają się do powstania nowych chodników i tras rowerowych. Wraz z placami i skwerami tworzą one spójną, zieloną przestrzeń.
Plac Bankowy jest kluczowym elementem Nowego Centrum Warszawy. Jest to również część historycznego centrum miasta, obok którego znajdują się takie miejsca jak Ogród Krasińskich, pl. Teatralny, Ogród Saski czy Stare Miasto. Plac ten jest siedzibą wielu ważnych instytucji, jak urząd miasta czy urząd wojewódzki, a także punktów usługowych i handlowych. Jest to istotny węzeł komunikacyjny na przecięciu kierunków północ – południe i wschód – zachód.
Pod koniec października rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości placu, który obecnie charakteryzuje się dużą ilością asfaltu i betonu, a niewielką ilością zieleni. Mieszkańcy dyskutują z ekspertami od urbanistyki, krajobrazu, konserwacji zabytków czy mobilności o tym, jak docelowo zagospodarować tam przestrzeń.
Na wiosnę tego roku podobne warsztaty odbyły się dla pl. Teatralnego. W grudniu odbędą się spotkania dotyczące zmian na pl. Żelaznej Bramy.