Rozprzestrzenione po całej Warszawie, mamy już blisko 50 tysięcy nowoczesnych opraw SAVA. Te specjalnie dla stolicy zaprojektowane, LED-owe oprawy nie tylko przekładają się na ekonomię energii elektrycznej, ale współdziałają z infrastrukturą drogową w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza na przejściach dla pieszych. Efektem tych inwestycji jest obniżenie liczby wypadków drogowych i ich ofiar na warszawskich ulicach.
Dotychczas zamieniliśmy prawie 50 tysięcy opraw, zadbaliśmy o dodatkowe oświetlenie 2 tysięcy przejść w całym mieście i udoskonaliliśmy infrastrukturę pod względem bezpieczeństwa w 500 miejscach. Dzięki tym działaniom, rok 2023 obfitował w najmniejszą liczbę ofiar wypadków drogowych na warszawskich ulicach od momentu, kiedy zaczęto gromadzić takie dane, czyli od 1983 roku – wyjaśnia prezydent Rafał Trzaskowski.
Od 2020 roku Warszawa prowadzi największy w Polsce projekt wymiany opraw oświetleniowych, instalując na swoich ulicach oprawy LED SAVA. W stolicy mamy już dokładnie 47,7 tysiąca takich urządzeń, a ogólna liczba opraw LED przekroczyła 76 tysięcy. Oznacza to, że niemal połowa opraw w mieście już została wymieniona – warszawskie oświetlenie to olbrzymia infrastruktura składająca się z aż 122 tysięcy opraw i tyle samo słupów latarni ulicznych, które oświetlają ponad 3 tysiące kilometrów dróg.
Inwestycje w doświetlenie ulic, parków oraz infrastrukturę drogową, ale również konsekwentna polityka miasta: rozbudowa monitoringu, w tym monitoringu mobilnego, zwiększania nakładów na Straż Miejską, a także działań prewencyjnych w miejscach trudnych sprawia, że Warszawa jest miastem bezpiecznym – prawdziwą stolicą bezpieczeństwa
Pokazują to zarówno badania mieszkańców przeprowadzone przez UM st. Warszawy – 92 proc. zdecydowanie i raczej zgadza się ze stwierdzeniem, że najbliższa okolica miejsca zamieszkania jest bezpieczna i spokojna – jak i badanie Komisji Europejskiej.
W raporcie „Jakość życia w miastach europejskich” z roku 2023 Warszawa jest na pierwszym miejscu wśród dużych stolic europejskich i w pierwszej dziesiątce wszystkich europejskich stolic, których mieszkańcy czują się bezpiecznie spacerując samemu po ulicy w nocy. Twierdzi tak 77 procent badanych w Warszawie. W Madrycie jest to odpowiednio 68 procent, w Paryżu 65 procent, w Berlinie i Londynie 58 procent. Warszawę wyprzedzają jedynie małe stolice takie jak m.in. Kopenhaga, Oslo, Helsinki.