Najświeższy raport na temat potrzeb, postaw i przekonań mieszkańców Warszawy dotyczących jakości działania miasta ujawnia, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni mieszkający w stolicy Polski mają bardzo wysokie mniemanie o Warszawskim Transporcie Publicznym. Całe 75% z nich twierdzi, że jest to najlepsza forma poruszania się po metropolii. Największe uznanie respondentów budzi jakość sprzętu transportowego, liczba dostępnych przystanków oraz rozległość sieci połączeń.

Imponujące 98% uczestników badania uznaje efektywne funkcjonowanie komunikacji miejskiej obok bezpieczeństwa i czystości za najistotniejsze elementy życia miejskiego. Dodatkowo, 88% badanych jest zdania, że sektor ten jest odpowiednio zarządzany (33% uważa, że zarządzanie jest bardzo dobre, a 55% raczej dobre).

Prezydent miasta stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił, że Warszawski Transport Publiczny to nie tylko sposób na oszczędności w domowym budżecie czy troska o środowisko naturalne, ale również rosnąca wygoda podróżowania. Co jest powodem dla którego sam regularnie korzysta z tego wygodnego środka komunikacji miejskiej.

Wśród 77% warszawian, którzy regularnie dojeżdżają do pracy, uczelni czy szkoły, aż 52% wybiera publiczny transport jako sposób przemieszczania się. Większość z nich dotrze do celu podróży w ciągu najwyżej 30 minut (15 minut – 12%, 16-30 minut – 41%). Ponadto, aż 20% badanych nie musi w ogóle dojeżdżać.

Respondenci mieli również możliwość oceny różnych aspektów działania komunikacji miejskiej, takich jak częstotliwość kursów, sieć połączeń, bezpieczeństwo na pokładzie pojazdów, punktualność, czystość i temperatura we wnętrzu pojazdów, jakość informacji dla pasażerów oraz oznakowania czy jakości sprzętu transportowego. Największe zadowolenie budzą jakość taboru (81%), liczbę przystanków, dostęp i jakość informacji (80%) oraz sieć połączeń i bezpieczeństwo w pojazdach (78%). Najmniej zadowolenia generują jednak ceny biletów, które pozostały niezmienione od roku 2013 i są obecnie jednymi z najniższych w kraju.

Warszawski Transport Publiczny po zaduchu spowodowanym przez pandemię i towarzyszące jej restrykcje powrócił do równowagi. Jednakże, widać, że w ostatnich latach nawyki komunikacyjne warszawiaków uległy zmianie.

W badaniu z września 2019 roku (przed pandemią), codziennego lub niemal codziennego korzystania z komunikacji miejskiej deklarowało 55% respondentów. W roku 2023 było to już tylko 44%. Mimo to, ogólna liczba osób korzystających z Warszawskiego Transportu Publicznego wzrosła – jedynie 5% badanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie podróżowało komunikacją miejską; w 2019 roku było to 8%. Wzrost ten jest możliwy dzięki temu, że zwiększyła się liczba osób korzystających z transportu publicznego przynajmniej raz w tygodniu – z 14% w 2019 roku do obecnych 24%. Minimalnie wzrosła także grupa osób podróżujących rzadziej niż raz w tygodniu (z 13 do 15%) oraz rzadziej niż raz w miesiącu (z 10 do 11%).

Również wyniki badania pokazują zmianę w sposobie poruszania się po mieście w godzinach nocnych. Autobusy nocne nadal cieszą się popularnością – regularnie korzysta z nich około 1% badanych (tyle samo co w 2019 roku), a przynajmniej raz w tygodniu około 3% (więcej niż w 2019 roku). Więcej jest jednak osób, które nigdy nie skorzystały z autobusu nocnego – 71% (67% w 2019 roku). Jednocześnie Barometr Warszawski pokazuje, że zwiększyła się grupa osób podróżujących taksówkami na aplikacje, które prawdopodobnie przejęły część pasażerów autobusów linii N.

Z badania wynika, że coraz więcej mieszkańców Warszawy – prawie 50% (wzrost o około 13% w porównaniu do 2019 roku) – korzysta z kolei (Szybka Kolej Miejska, Warszawska Kolej Dojazdowa i Koleje Mazowieckie – pociągami tych przewoźników można jeździć korzystając z oferty Wspólnego Biletu). Około 18% respondentów korzysta z nich regularnie.