28 listopada w piątek, Warszawa zyskała nowe, najdłuższe podziemne przejście, które powstało pod peronami Dworca Zachodniego. W wydarzeniu tym uczestniczyły zarówno władze miejskie, jak i państwowe. Stolica, inwestując 156 mln zł netto, przyczyniła się do powstania podziemnego przystanku tramwajowego od strony Alej Jerozolimskich, mającego 100 metrów długości fragmentu przejścia oraz tunelu tramwajowego na poziomie -2.
Końcowy etap modernizacji Dworca Warszawa Zachodnia
Ukończenie nowego przejścia podziemnego stanowiło ostatnią fazę pięcioletniej modernizacji Dworca Warszawa Zachodnia, realizowanej przez kolej i Tramwaje Warszawskie. Stacja, przez którą codziennie przejeżdżało około 750 pociągów, wczoraj obsłużyła 1115 składów, zaś po zimowej korekcie rozkładu, planowanej na 14 grudnia, liczba ta wzrośnie do 1143 pociągów dziennie.
Nowoczesna infrastruktura dla pasażerów
Podczas modernizacji, wszystkie dziewięć peronów zostało zadaszonych, co znacznie poprawiło komfort podróży zarówno aglomeracyjnych, jak i międzynarodowych. Cała infrastruktura jest przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, dzięki windom i schodom ruchomym łączącym perony z przestronnym przejściem podziemnym.
Nowa hala dworcowa i centrum handlowo-usługowe
W ramach projektu zbudowano także nową, przestronną halę dworcową z nowoczesnym budynkiem wielofunkcyjnym, w którym znajduje się m.in. Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. Uzupełnieniem całego kompleksu jest dwupoziomowe przejście handlowo-usługowe, które docelowo będzie miejscem dla sklepów i restauracji, tworząc przyjazną przestrzeń dla pasażerów.
Rozwój węzła komunikacyjnego
Dworzec Zachodni, już teraz kluczowy węzeł komunikacyjny Warszawy, w nadchodzącym roku zyska na znaczeniu dzięki nowej 1,5-kilometrowej trasie tramwajowej z Ochoty. Planowana trasa, z podziemnym przystankiem na dworcu, jest przykładem efektywnej współpracy między rządem a samorządem warszawskim, finansowanej z funduszy unijnych.
Przyszłość komunikacji miejskiej w Warszawie
W kontekście przyszłych inwestycji tramwajowych, takich jak tramwaje na Zieloną Białołękę czy na Gocław, nowa linia tramwajowa łącząca Dworzec Zachodni z innymi dzielnicami, w tym Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, podkreśla priorytet, jakim jest transport publiczny. Pierwszy podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie umożliwi połączenie z siecią kolejową, a tramwaje z Dworca Zachodniego mają ruszyć w drugiej połowie 2026 roku.
Współpraca na rzecz nowoczesnej Warszawy
Podczas uroczystości otwarcia, w której uczestniczyli m.in. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, poseł do Parlamentu Europejskiego Michał Szczerba oraz prezes Polskich Linii Kolejowych Piotr Wyborski, podkreślono znaczenie tej inwestycji. Dworzec Zachodni, obsługujący ponad 1100 pociągów dziennie, jest największą stacją pasażerską w kraju, co czyni go kluczowym elementem sieci transportowej Warszawy.
Podziemna trasa tramwajowa do 2026 roku
Planowana na 2026 rok pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy, o wartości umowy 295 mln zł netto, ma przyciągnąć ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie. Trasa będzie przebiegać przez Ochotę, z podziemnym przystankiem obok Dworca Zachodniego, a następnie tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdzie się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., z pierwszym przystankiem naziemnym przy Szczęśliwickiej. Dalej trasa będzie prowadzić wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ul. Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy.
Źródło: Urząd dzielnicy Wola
