Trzy nowoczesne windy są już w pełni funkcjonalne przy stacji metra Pole Mokotowskie, od strony ul. Stefana Batorego. Te dodatkowe elevator’y mają na celu ułatwienie dostępu do antresoli i peronu metra różnym grupom osób, takim jak osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy rodzice podróżujący z małymi dziećmi w wózkach.

Dwie z nowych instalacji znajdują się po obu stronach al. Niepodległości, w miejscach istniejących dojść do podziemnej kolei, na wysokości ul. Giordana Bruna. Windy te umożliwiają schodzenie na poziom korytarza antresoli, skąd można dotrzeć do trzeciego z nowych dźwigów – prowadzącego bezpośrednio na peron stacji metra.

W ramach projektu modernizacji infrastruktury warszawskiego metra jesteśmy zaangażowani w szereg inwestycji zwiększających bezpieczeństwo pasażerów zarówno na terenie stacji, jak i w ich najbliższej okolicy. Inwestycje obejmują wymianę oświetlenia, instalację nowego systemu oznakowania dla osób niewidomych i niedowidzących oraz budowę dodatkowych wind – komentuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. Dodaje również, że wszystkie te działania są prowadzone w celu zwiększenia dostępności transportu publicznego w stolicy dla wszystkich jego użytkowników.

Na wschodniej stronie al. Niepodległości (w pobliżu budynków Szkoły Głównej Handlowej) znajduje się jedna z nowych wind, umiejscowiona między dwoma zejściami do metra. Dzięki niej możemy dostać się bezpośrednio do korytarza antresoli stacji metra. Ze względu na lokalizację ulicy G. Bruna między dwoma wejściami do stacji, druga winda (po zachodniej stronie al. Niepodległości) została zbudowana przy północnym zejściu do metra (bliżej ul. Stefana Batorego). Ta winda zapewnia dostęp do korytarza antresoli za pośrednictwem dodatkowego przejścia wybudowanego przy schodach.

Trzeci nowy dźwig jest położony tuż za linią bramek wejściowych na stację metro. Wyposażona została ona w specjalnie skonstruowaną platformę nad schodami prowadzącymi na peron stacji metro – wyjaśnia Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.

Na północnym końcu stacji zainstalowano nowe oznakowanie dotykowe, które składa się z żłobionych płyt prowadzących oraz płyt z guzkami wykonanych z naturalnego kamienia. W ramach modernizacji na stacji zostały także zaktualizowane mapy tyflograficzne (uwzględniające nowe windy), które są drukowane wypukło i zawierają opisy w alfabecie Braille’a.

Stacja Pole Mokotowskie powstała prawie 30 lat temu wraz z pierwszym odcinkiem linii metra M1. W tamtym okresie obowiązywały inne standardy budowy takich obiektów, a windy – ułatwiające dostęp na stację osobom z ograniczeniami ruchowymi, seniorom i rodzicom podróżującym z małymi dziećmi – zbudowano tylko po południowej stronie stacji. Podobna sytuacja miała miejsce na innych stacjach najstarszego odcinka metra. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie systematycznie modernizuje te obiekty, budując nowe windy. Dotychczas powstały one na stacjach: Imielin (dwie), Stokłosy (dwie), Ursynów (dwie), Racławicka (jedna) i Służew (jedna).

Umowę na budowę wind na stacji Pole Mokotowskie podpisano w październiku 2022 roku. Przez cały okres budowy metro funkcjonowało bez zakłóceń. Całość inwestycji kosztowała około 10 milionów złotych.