Warszawska sieć komunikacji miejskiej dynamicznie się rozwija, a potwierdzeniem tego jest planowana budowa nowoczesnej stacji techniczno-postojowej na Bemowie. Obiekt ten, rozciągający się na przestrzeni trzydziestu hektarów, będzie składał się z szeregu budynków, w tym hal elektrowozowni i obiektów administracyjnych. Głównym celem jego powstania jest obsługa linii M2.
21 listopada, prezydent miasta Warszawy, Rafał Trzaskowski, uczcił to wydarzenie symbolicznym wmurowaniem kamienia węgielnego w konstrukcję jednego z budynków nowej stacji, o nazwie STP Karolin. Po STP Kabaty jest to druga taka stacja, umożliwiająca kompleksową obsługę pociągów metra oraz zarządzanie procesem ich eksploatacji.
Dotychczas cała sieć warszawskiego metra była obsługiwana przez stację STP Kabaty, która niestety nie jest w stanie sprostać wymaganiom stale rozbudowywanego systemu podziemnej kolei. Dlatego też, równolegle z budową ostatniego odcinka linii M2 (obejmującego stacje Lazurowa, Karolin, Chrzanów), powstaje STP Karolin. Na miejscu budowy już teraz widać konstrukcje hal elektrowozowni oraz budynków administracyjnych.
Podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego Rafał Trzaskowski zwrócił uwagę na znaczenie tej inwestycji, zauważając, że mimo trudnych warunków, prace nad budową stacji są systematycznie kontynuowane. Nowy obiekt, zajmujący 30 hektarów terenu, nie tylko będzie obsługiwał II linię metra, ale także będzie kluczowy dla pierwszego etapu III linii, nad którą prace projektowe rozpoczną się wkrótce.
STP Karolin, długie na prawie 2 kilometry, znajduje się pomiędzy ulicami Kazimierza Gierdziejowskiego i Dostawczą oraz Instytutem Energetyki i linią kolejową. Jego budowa jest częścią większego projektu, który obejmuje też realizację ostatniego, prawie czterokilometrowego odcinka M2 na Bemowie.
Prezydent Warszawy podkreślił również korzyści, jakie niesie ze sobą ta inwestycja – po jej zakończeniu mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum miasta w zaledwie 20 minut. Udogodnienia doczekają się też mieszkańcy Ożarowa Mazowieckiego, dla których dojazd do centrum stolicy stanie się znacznie łatwiejszy. Po zakończeniu prac nad odcinkiem bemowskim II linii metra, sieć podziemnej kolei w mieście będzie miała łącznie 46 km długości i będzie składała się z 42 stacji.
W chwili obecnej na całym odcinku bemowskim prowadzone są intensywne prace budowlane. Na wszystkich trzech stacjach – Lazurowa, Karolin i Chrzanów – konstruowane są ściany szczelinowe. Przygotowano też komorę startową dla wielkiej tarczy wiertniczej TBM na stacji Karolin, gdzie w przyszłym roku rozpoczną się prace nad drążeniem tuneli.
Rafał Trzaskowski wyraził optymizm co do terminu zakończenia prac nad tym odcinkiem. Przewiduje, że już w 2026 roku inwestycja zostanie sfinalizowana, a połączenie tunelowe wszystkich stacji natomiast rozpocznie się za rok.